Výživa tanečníka

I. část, aneb jak na ni srdcem, bez tabulek, a přesto správně


Toto téma je velice křehké. Jak říká Vendula Kopecká, kterou znáte z lednového školení pro taneční trenéry: „Nejsem zastánce tabulkové normy, protože každý z nás má své originální místo.“ Jak si tedy poradit s výživou sportovce – tanečníka? Několik rad najdete v článku.

NASLOUCHEJ, CO TĚLO ŘÍKÁ


Odpověď je ve své vlastní podstatě velice jednoduchá – stačí se zamyslet, jakou má tanečník fyzickou zátěž oproti standardu svých “běžných vrstevníků” (musíme brát v potaz věk a skutečnou zátěž – tedy kolik tanečník spálí kalorií například za týden). Vůbec proto není od věci vést si písemně si tzv. tréninkový plán a jídelníček. Můžete podle něj vysledovat, zda jste něco nepodcenili, a lépe tanečníky připravit fyzicky i psychicky na soutěžní maratony.

Od znalosti zátěže a výživy se odvíjí to, co tělo (fyzická schránka) tanečníka, bude potřebovat. Ano, chemie organismu je složitá, ale tělo si o spoustu věcí řekne samo, stačí se na “jeho řeč” soustředit.

TĚLO ŘÍKÁ:
„To mám ale chuť na půllitr vody, na sladký koláč, řízek s hranolkama a ještě asi džus…”
VÝŽIVOVÝ PORADCE PŘEKLÁDÁ:
dej mi osvěžení s minerály = voda (pro svaly, mozek a všechny buňky)
dej mi cukry, rychlý zdroj „tzv. rychlých cukrů“ (pro mozek a svaly)
dej mi bílkoviny = pro růst svalů ( jinak trénink nemá cenu… )
dej mi džus a tedy další cukry = další rozdílný zdroj sacharidů a polysacharidů

A TY HRANOLKY? = dobrá, dej mi tuky!, ať mám zdroj a zásobu například i pro normální chod organismu

CUKRY, TUKY, BÍLKOVINY – JAK PROSTÉ


Potřeby těchto 3 základních složek a jejich poměrů se liší dle věku a zátěže. Tělo potřebuje cukry pro rychlý zdroj energie (slazené nápoje) a polysacharidy pro dlouhodobý a vyvážený chod těla s dostatečným zdrojem. Bílkoviny zase tělo tanečníka využije jako „stavební materiál“. Prostě ke zdravému růstu těla. Organismus naprosto přesně ví, jak naložit s tuky: jsou zdroj rezervy a „obalu pohody“. Nebojte se najíst tučného, pokud Vaše tělo po něm s chutí prahne. Ví proč. Na co však nikdy nezapomínejte je časové rozložení stravování – počínaje snídaní a jídlem cca každé 3 hodiny po celý den. Pokud budete dodržovat pravidelný přísun jídla, tělo si vcelku řekne, co chce doplnit. V tomto intervalu se dá bez potíží stihnout pohodový oběd se přáteli, trénink a ještě jídlo po energetickém výdeji (tréninku), kdy byste byli schopni sníst další celou hromadu jídla.

SAMOZŘEJMĚ: NA SOUTĚŽNÍM DNI PLATÍ JINÁ PRAVIDLA

– od vhodného odpočinku, dobrého spánku, jídla postaveného spíše na rychlých cukrech a dostatku tekutin.
S podporou Czech Dance Tour teamu, zdravotník Vendula Kopecká, DiS.

II. část, aneb jak na ni během soutěžního dne


Vstávat a jedeme… soutěžní maraton začíná. Leccos se mění – hodina budíčku, akceschopnost, pozornost, zátěž a proto i režim celého dne. Měl by být postavený na vhodném odpočinku a spánku v předchozích dnech, jídla sestaveného spíše na rychlých cukrech a dostatku tekutin. Začít se musí poctivou pravidelnou snídaní (plnotučný bílý jogurt s ovesnými vločkami, medem, ořechy či semínky nebo ideálně cereální pečivo namazané máslem nebo sýrem typu Lučina, dle chuti tvrdý sýr či prostě salám). K tomu statečně vypít 0,3 – 0,5 litru slazeného čaje. Na snídani si dejte přiměřeně času a soustřeďte se na jídlo i žvýkání. Trávicímu ústrojí tím uděláte vítanou službu a kromě toho se příjemně uklidníte a zkoncentrujete. Na soutěž mějte s sebou připravenou svačinu – nejlépe banán, klidně Tatranku, vodu. Seznamte se také s různými druhy iontových nápojů, ať víte, kdy je který vhodný. A o tom ve III. díle tohoto malého seriálu.
S podporou Czech Dance Tour teamu, zdravotník Vendula Kopecká, DiS.

III. část, aneb parťák iontový nápoj


Energetický výdej tanečníka je vysoký, zvlášť pokud již trénuje choreografie na hudbu a vcelku. Zátěž na organismus je vysoká, a je vhodné doplňovat minerály a vitamíny třeba i iontovými nápoji. Je to dobrá prevence před tzv. minerálním rozvratem. Složky iontového nápoje pomohou svalům a centrální nervové soustavě, kterou tanečník vědomě ovládá své pohyby, vykonávat jejich funkce. Je fajn vědět, že vitamíny a další látky se dají doplnit například šípkovým či zázvorovým čajem, jablky, citrónem a také pobytem na slunci (pro zajištění vitamínu K).

Nicméně, i svého iontového parťáka si musíte umět vybrat. Po zátěži jako je účast na taneční soutěži je vhodný tzv. isotonický iontový nápoj (pijte opravdu po velké zátěži, pijí se až po výkonu). Před zátěží se pije ideálně voda. Z dlouhodobějšího hlediska jsou vhodné naopak tzv. hypotonické iontové nápoje.

S podporou Czech Dance Tour teamu, zdravotník Vendula Kopecká, DiS.